Sindrom premenstrual (informatii utile)

Definitie:

PMS este o combinatie de simptome fizice si emotionale pe care multe femei le experimenteaza dupa ovulatie si inainte de inceperea perioadei menstruale. Cercetatorii cred ca sindromul premenstrual apare in zilele de dupa ovulatie, deoarece nivelurile de estrogen si progesteron incep sa scada dramatic daca nu esti insarcinata. Simptomele PMS dispar in cateva zile dupa inceperea menstruatiei la femei, pe masura ce nivelurile hormonale incep sa creasca din nou.

Unele femei au menstruatia fara simptome de sindrom premenstrual sau doar simptome foarte usoare. Pentru altii, simptomele PMS pot fi atat de severe incat ingreuneaza activitatile de zi cu zi, cum ar fi mersul la serviciu sau la scoala. Simptomele severe ale sindromului premenstrual pot fi un semn al tulburarii disforice premenstruale (PMDD). PMS dispare atunci cand nu mai ai menstruatie, cum ar fi dupa menopauza. Dupa sarcina, sindromul premenstrual poate reveni, dar este posibil sa aveti .

Simptome:

Simptomele PMS sunt diferite pentru fiecare femeie. Este posibil sa aveti simptome fizice, cum ar fi flatulenta, sau simptome emotionale, cum ar fi tristetea, sau ambele. Simptomele tale se pot schimba de-a lungul vietii.

Simptomele fizice ale sindromului premenstrual pot include:
-Sanii tumefiati sau sensibili
-Constipatie sau diaree
-Balonare sau senzatie de gaz
-Crampe
-Dureri de cap sau de spate
-Neindemanare
-Toleranta mai mica la zgomot sau lumina

Simptomele emotionale sau mentale ale sindromului premenstrual includ:
-Iritabilitate sau comportament ostil
-Senzatie de oboseala
-Probleme de somn (dormit prea mult sau prea putin)
-Modificari ale apetitului sau pofte de mancare
-Probleme de concentrare sau memorie
-Tensiune sau anxietate
-Depresie, sentimente de tristete sau  plans
-Modificari ale dispozitiei
-Mai putin interes pentru sex
Discutati cu medicul dumneavoastra sau cu asistenta daca simptomele va deranjeaza sau va afecteaza viata de zi cu zi.

Cauze:

Modificarile nivelurilor hormonale in timpul ciclului menstrual pot juca un rol important in manifestarile sindromului premenstrual.Aceste niveluri hormonale in schimbare le pot afecta mai mult pe unele femei decat pe altele.

Diagnosticare:

Nu exista un anumit test pentru PMS. Puteti vorbi cu medicul dumneavoastra despre simptome, inclusiv cand apar si cat de mult va afecteaza viata.

Probabil ca aveti PMS daca aveti simptome :
-incep cu cinci zile inaintea menstruatiei timp de cel putin trei cicluri menstruale la rand
-se incheie in termen de patru zile de la inceperea menstruatiei
-te impiedica sa te bucuri sau sa faci unele dintre activitatile tale normale
Urmariti ce simptome PMS aveti si cat de severe sunt acestea timp de cateva luni. Noteaza-ti simptomele in fiecare zi pe un calendar sau cu ajutorul unei aplicatii de pe telefon. Luati aceste informatii cu dvs. cand mergeti la consultul medical.

Tratament:

Aceste sfaturi va vor ajuta sa fiti mai sanatosi in general si va pot ameliora unele dintre simptomele PMS:
-Faceti o activitate fizica aeroba regulata pe parcursul lunii. Exercitiile fizice pot ameliora simptome precum depresia, dificultatea de concentrare si oboseala.
-Alegeti alimente sanatoase . Evitarea alimentelor si bauturilor cu cofeina, sare si zahar in cele doua saptamani dinaintea menstruatiei poate diminua multe simptome de PMS.
-Dormiti suficient. Incearca sa dormi aproximativ opt ore in fiecare noapte. Lipsa somnului este legata de depresie si anxietate si poate agrava simptomele PMS, cum ar fi starea de spirit.
-Gasiti modalitati sanatoase de a face fata stresului. Vorbeste cu prietenii tai sau scrie intr-un jurnal. Unele femei considera, de asemenea, yoga, masajul, sau meditatia este de ajutor.
-nu fumati. Intr-un studiu amplu, femeile care erau fumatoare au raportat mai multe simptome PMS si simptome PMS mai grave decat femeile care nu fumau.

Medicamentele eliberate fara prescriptie medicala si medicamentele eliberate pe baza de reteta pot ajuta la tratarea unor simptome PMS.

Analgezicele si antiinflamatoarele nesteroidiene fara prescriptie medicala pe care le puteti cumpara in majoritatea magazinelor pot ajuta la reducerea simptomelor fizice, cum ar fi crampe, dureri de cap, dureri de spate si sensibilitate la sani. 
Unele femei considera ca administrarea unui analgezic fara prescriptie medicala chiar inainte de inceperea menstruatiei diminueaza durerea si fluxul menstrei .
Medicamentele eliberate pe baza de reteta pot ajuta daca medicamentele pentru durere fara prescriptie medicala nu functioneaza:
-tratamentul hormonal.
-antidepresivele pot ajuta la ameliorarea simptomelor emotionale ale sindromului premenstrual pentru unele femei, atunci cand alte medicamente nu ajuta. Inhibitorii selectivi ai recaptarii serotoninei, sau ISRS, sunt cel mai frecvent tip de antidepresiv utilizat pentru a trata PMS.
-diureticele pot reduce simptomele de balonare si sensibilitatea sanilor.

Toate medicamentele prezinta riscuri. Discutati cu medicul sau asistenta dumneavoastra despre beneficii si riscuri.

Studiile arata ca anumite vitamine si minerale pot ajuta la ameliorarea unor simptome PMS. . Discutati cu medicul dumneavoastra inainte de a lua orice supliment.
Studiile au descoperit beneficii pentru:
-Calciu. Calciul poate ajuta la reducerea unor simptome PMS, cum ar fi oboseala, pofta de mancare si depresia. Calciul se gaseste in alimente precum laptele, branza si iaurtul. Unele alimente, cum ar fi sucul de portocale, cerealele si painea, au calciu adaugat (sunt fortificate). Puteti lua si un supliment de calciu.
-Vitamina B6. Vitamina B6 poate ajuta cu simptomele PMS, inclusiv starea de spirit, iritabilitatea, uitarea, balonarea si anxietatea. Vitamina B6 poate fi gasita in alimente precum pestele, pasarile de curte, cartofii, fructele (cu exceptia fructelor citrice) si cerealele fortificate. Il poti lua si ca supliment alimentar.
Studiile au gasit rezultate mixte pentru:
-Magneziul. Magneziul poate ajuta la ameliorarea unor simptome PMS, inclusiv migrenele. Daca aveti migrene , discutati cu medicul dumneavoastra daca aveti nevoie de mai mult magneziu.Magneziul se gaseste in legumele verzi, cu frunze, cum ar fi spanacul, precum si in nuci, cereale integrale si cereale fortificate. Puteti administra si suplimente cu magneziu.
-Acizi grasi polinesaturati (omega-3 si omega-6). Studiile arata ca administrarea unui supliment cu 1 pana la 2 grame de acizi grasi polinesaturati poate ajuta la reducerea crampelor si a altor simptome PMS. Sursele bune de acizi grasi polinesaturati includ semintele de in, nucile, pestele si legumele cu frunze verzi.

Unele femei raporteaza ameliorarea simptomelor PMS prin yoga sau meditatie sau faptul ca suplimentele din plante ajuta la ameliorarea simptomelor. Discutati cu medicul dumneavoastra  inainte de a lua oricare dintre aceste suplimente. Acestea pot interactiona cu alte medicamente pe care le luati sau sa provoace reactii adverse periculoase. 
-Black Cohosh .Tulpinile subterane si radacina sunt folosite proaspat sau uscat pentru a face ceai, capsule, pastile sau extracte lichide. Cohoshul negru este cel mai adesea folosit pentru a ajuta la tratarea simptomelor menopauzei, iar unele femei il folosesc pentru a ajuta la ameliorarea simptomelor PMS.
-Chasteberry 
-Ulei de primula. Uleiul este obtinut din semintele plantei si incapsulat. Unele femei raporteaza ca pilula ajuta la ameliorarea simptomelor PMS, dar rezultatele cercetarilor sunt mixte.

Bibliografie:

American College of Obstetricians and Gynecologists. (2015).Premenstrual Syndrome

Dickerson, L., Mazyck, P., Hunter, M. (2002).Premenstrual Syndrome American Family Physician; 67(8): 1743–1752.

Rapkin A. (2003). A review of treatment of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder. Psychoneuroendocrinology; Suppl 3:39-53.

National Institute for Health Research, U.K. (2008). Dietary supplements and herbal remedies for premenstrual syndrome (PMS): a systematic research review of the evidence for their efficacy . 

Ghanbari, Z., Haghollahi, F., Shariat, M., Foroshani, A.R., Ashrafi, M. (2009). Effects of calcium supplement therapy in women with premenstrual syndrome. Taiwanese Journal of Obstetrics and Gynecology; 48(2): 124–129.

Office of Dietary Supplements. (2016). Magnesium. 

Dietz, B. M., Hajirahimkhan, A., Dunlap, T. L., Bolton, J. L. (2016). Botanicals and their bioactive phytochemicals for women’s health. Pharmacological Reviews, 68(4): 1026-1073. doi: https://doi.org/10.1124/pr.115.010843 .

Girman, A., Lee, R., Kligler, B. (2003). An integrative medicine approach to premenstrual syndrome. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 188 (5), S56–S65.

Autor: Farmacist Marza Andreea Simona

 

 


Data ultimei actualizari: 24-06-2022

Medicamente din categoria Sindrom premenstrual

Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies.Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.