L-carnitina (ingrediente active)

Ce este L-carnitina?

L-carnitina este o forma de carnitina si un derivat al aminoacizilor. Aminoacizii se combina pentru a produce proteine, care sunt responsabile pentru indeplinirea multor sarcini esentiale in organism. Carnitina ajuta, de asemenea, organismul sa descompuna acizii grasi si sa ii transforme in energie.
L-carnitina este un nutrient esential conditionat, ceea ce inseamna ca organismul poate produce in general suficient .
In corpul uman, la nivelul ficatului si rinichilor se produce L-carnitina, din aminoacizii lizina si metionina. Rinichii nostri pot stoca, de asemenea, L-carnitina pentru o utilizare ulterioara si pot elimina excesul prin urina.

Care sunt sursele alimentare de l-carnitina?

Chiar daca organismul o produce in mod natural, carnitina este disponibila pe scara larga intr-o serie de alimente simple. Proteinele animale, cum ar fi pestele, carnea rosie si carnea de pasare, sunt unele dintre cele mai bune surse.
Potrivit NIHTrusted Source, adultii care consuma o dieta mixta care include carne rosie si alte produse de origine animala primesc aproximativ 60-180 de miligrame (mg) de carnitina pe zi. Persoanele care evita produsele de origine animala, cum ar fi cele care urmeaza o dieta vegana, pot furniza organismului aproximativ 10-12 mg din dieta lor.
Cu toate acestea, rinichii pot stoca carnitina pentru o utilizare ulterioara, astfel incat nivelurile generale ale oamenilor vor fi aproximativ aceleasi, indiferent de dieta lor. Rinichii elimina, de asemenea, excesul de carnitina prin urina pentru a mentine concentratii normale.
In general, adultii sanatosi nu au nevoie sa administreze L-carnitina pentru a-si sustine sanatatea.

Care sunt beneficiile si utilizarile L-carnitinei?

L-carnitina, este o componenta cheie in crearea energiei necesara functionarii optime a celulelor. Functia sa principala este cea de descompunere a acizilor grasi pentru a fi utilizati ca energie.
L-carnitina mai are o functie secundara, cea de a ajuta la eliminarea unor reziduri celulare pentru a preveni acumularea acestora.
Pe langa functiile sale de baza, L-carnitina poate prezenta si alte beneficii pentru organism. Acestea includ:

Are efecte potential benefice pentru sanatatea inimii

Suplimentarea cu L-carnitina poate stimula circulatia la nivelul inimii pe termen scurt dupa un atac de cord. Suplimentarea poate ajuta, de asemenea, in insuficienta cardiaca, angina pectorala si aritmie.

Potential efect anticancerigen

Uneori, tratamentele pentru cancer, cum ar fi chimioterapia, pot determinaun nivel scazut de L-carnitina. In aceste cazuri, suplimentele de L-carnitina pot ajuta la reducerea simptomelor, cum ar fi oboseala si slabiciunea.

Beneficii privind performanta sportiva

Unii sportivi administreaza L-carnitina, crezand ca aceasta va spori performanta atletica. In timpul exercitiilor fizice de intensitate foarte crescuta, L-carnitina poate creste metabolismul muscular si performanta sportiva.

Beneficii privind pierderea in greutate

Deoarece L-carnitina ajuta la arderea acizilor grasi si transformarea acestora in energie, se presupune ca  un aport mai mare poate ajuta in procesul de slabire. Sunt studii care sustin acest lucru.
Cu toate acestea, L-carnitina nu poate inlocui obiceiurile sanatoase, cum ar fi o dieta adecvata si exercitii fizice regulate.

Potentiale beneficii pentru sanatatea ficatului si a rinichilor
Deoarece rinichii si ficatul ajuta la crearea si utilizarea L-carnitinei, afectiunile acestor organe sau insuficienta renala sau hepatica poate duce la deficit de L-carnitina. In aceste cazuri, administrarea L-carnitinei poate fi benefica.

Care sunt efectele secundare ale administrarii de L-carnitina?

Majoritatea oamenilor tolereaza bine L-carnitina. Cu toate acestea, unele persoane pot prezenta efecte secundare digestive . Acestea includ :
-crampe 
-greata
-varsaturi
-diaree
La anumite persoane poate sa apara si un miros corporal ,,de peste", care in general nu este daunator, dar poate fi deranjant.
Unele studii sugereaza ca nivelurile ridicate de L-creatina pot creste riscurile pe termen lung de boli cardiovasculare, cum ar fi ateroscleroza.
Suplimentele de L-carnitina pot interactiona cu anumite antibiotice sau anticonvulsivante si nu sunt recomandate persoanelor cu hipotiroidism.Oricine se gandeste sa administreze L-carnitina ar trebui sa discute cu medicul despre posibilele interactiuni medicamentoase.

 

Bibliografie:

Debra Rose Wilson, Ph.D., MSN, Carnitine: What are the benefits and risks?, Healthline official website

Angela M. Bell, MD, FACP , What to know about L-carnitine, Medical News Today official website

Bassi, D., Demonte, A., Cardello, L., Costa, D., Marchini, J., & Borui-Silva, A. (2013). Carnitine improves exercise tolerance and respiratory muscle strength in patiens with chronic obstructive pulmonary disease. Journal of Respiratory and Cardiovascular Physical Therapy 2

Nicolantonio, J.J., Lavie, C.J., Fares, H., Menezes, A., O'Keefe, J. (2013). L-carnitine in the secondary prevention of cardiovascular disease: Systematic review and meta-analyses [Abstract]. Atherosclerosis 88(8): 899-900

Office of Dietary Supplements, National Institutes of Health (NIH). (2013, May 10). Carnitine

Autor: Farmacist Marza Andreea Simona


Data ultimei actualizari: 20-07-2022

Produse care contin L-carnitina

Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies.Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.