Zinc (ingrediente active)

Definitie:

Zincul este considerat un nutrient esential, ceea ce inseamna ca organismul uman nu il poate sintetiza, aportul sau fiind exclusiv exogen (din alimentatie si suplimente).

 

Importanta zincului:

Zincul este implicat in numeroase procese celulare precum:

-reactii enzimatice

-imunitate

-sinteza proteinelor

-sinteza ADN- ului

-vindecarea ranilor

-cresterea si dezvoltarea celulara

Zincul este cel mai abundent mineral in organism , dupa fier.

El este important pentru activitatea a cel putin 300 de enzime implicate in functionarea sistemului digestiv, in functionarea nervilorsi in multe alte procese.

Zincul este important in procesul de multiplicare si diviziune celulara, sinteza de ADN si sinteza proteinelor, de aceea are un rol important in sanatatea pielii si a vindecarii ranilor.

Simtul gustului si al mirosului sunt dependente de acest nutrient.

 

Beneficii si indicatii terapeutice:

-stimuleaza sistemul imunitar si scade incidenta racelilor

-accelereaza vindecarea ranilor si previne infectiile pielii

-poate reduce incidenta anumitor boli legate de imbatranire precum pneumonia sau degenerescenta maculara

-adjuvant in tratamentul acneei si reduce activitatea glandelor sebacee

-reduce procesul inflamator in organism prin reducerea stresului oxidativ implicat in numeroase boli precum boli cardiovasculare, cancer si declin mental

 

Deficienta-simptome:

Deficienta severa de zinc este foarte rar intalnita si de regula se observa in cadrul anumitor situatii precum:

-mutatii genetice rare

-copil alaptat de mama cu deficit de zinc

-alcoolism

-administrarea anumitor medicamente cu efect imunosupresiv

Simptomele sunt:

-intarziere in crestere si dezvoltare

-maturizare sexuala intarziata

-diaree cronica

-iritatii ale pielii

-probleme comportamentale

 

Categorii de risc:

-persoane cu boli gastrointestinale precum boala Chron

-vegetarieni si vegani

-copii alaptati exclusiv si femei care alapteaza

-persoane malnutrite, anorexice sau bulimice

-persoane cu boli cronice renale

-persoane care sufera de alcoolism

 

Surse de zinc:

-carne

-fructe de mare

-peste

-lactate

-oua

-nuci si seminte

-cereale integrale

Zincul prezent in mod natural in carnea rosie si fructele de mare este usor absorbabil, pe cand cel prezent in legume, are biodisponibilitate mai redusa, deoarece legumele contin alti compusi care inhiba absorbtia.

O sursa buna de zinc sunt cerealele pentru micul dejun fortificate cu zinc.

 

Profil de siguranta:

Consultati medicul daca prezentati afectiuni cronice asociate, simptomele persista sau se agraveaza.

 

Bibliografie:

Zinc: Everything You Need to Know, Healthline official website

Zinc, Mayo Clinic official website

 


Data ultimei actualizari: 14-03-2022

Zinc

Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies.Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.